Fordele ved at have et on-premise Device Management værktøj frem for et i cloud
Cloud er godt til mange opgaver, men der er især et område, hvor det ikke er ligeså godt egnet til opgaven, som en on-premise løsning er.
Det er til deployment, udrulning, opdatering og drift af Windows computere og mobile devices, dvs. deployment management af medarbejderens IT-infrastruktur.
Og det er der 10 gode grunde til:
1. Pålidelighed
I første omgang kan det se ud som om, at det er godt med at outsource driften af en server til en cloud-tjeneste. Men skulle denne cloud-tjeneste være nede, ændre vilkår/pris eller måske en dag flytte sine data til uønskede lande, bliver det pludseligt upålideligt og det er udenfor ens egen kontrol.
Men en deployment-server on-premise har man selv kontrol over at det hele er pålideligt og det vil køre selvom der er problemer med internet-forbindelsen.
2. Sikkerhed
Har man sin egen deployment og device management-server on-premise, så har man selv fuldstændig kontrol over sikkerheden.
Man sikrer sig optimalt mod man-in-the-middle angreb, som i værste tilfælde kan ske med cloud løsninger, hvis det skulle lykkedes for nogen af omdirigere data-trafikken fra dine medarbejderes enheder.
3. Funktionalitet
Det er vigtigt at huske, at det kun er deployment og device management løsningen og administrations-interfacet, der er i cloud.
Og opgaver som deployment af nye computere med en on-premise løsning kan fungere nemmere og hurtigere med PXE boot og automatisk pårulning af image. Det kan en cloud løsning ikke.
4. Hastighed
Med en on-premise device management løsning, er man sikret at hastigheden er helt optimalt, når en patch eller sikkerhedsopdatering skal ud med det samme.
En af de oftest forekommende klager i forum og support omkring Cloud løsninger er, at man ikke ved om det tager 30 minutter eller 8 timer, før en ændring rent faktisk er ude på enheden.
5. Tilpasninger
Man må med Cloud løsninger acceptere de få tilpasningsmuligheder som en, ofte udenlandsk udvikler, har lagt ind i værktøjet og man må vente på
6. Lovgivning
Der kan være lovgivningsmæssige forhold i nogle brancher, der gør at al information og data omkring computere og devices, skal holdes in-house og hvor man ikke må lægge styring af dette op i cloud.
7. Total cost of ownership
Det kan umiddelbart være et nemt og overskueligt valg at abonnere på en cloud baseret løsning, men man skal tænke på at man så risikerer at betale for licensen mange gange, hvis man bruger værktøjet i mange år.
Med en on-premise løsning indkøber man en licens, hvor de årlige omkostninger kun er vedligehold og support, hvilken giver en samlet set meget lavere TCO.
8. Skjulte omkostninger (Datatrafik, storage m.m.)
Opgaven med deployment af images og nye softwarepakker/apps er en type opgave, som genererer og distribuerer rigtig store datamængder og man vil også have et ret sort depository af pakker og images, som skal lagres.
Med en on-premise installation har man mulighed for selv at selv håndtere og indkøbe denne lagringsplads, hvorimod man skal være meget opmærksom på, at visse cloud baserede værktøj har en separat afregning for lagerplads og ikke mindst datatrafik, hvorfor man vil få en skjult og muligvis stor omkostning oveni.
9. Begrænsninger i web-interface
Det kan selvfølgelig være en fordel med cloud værktøj, at administrations-interfacet kan tilgås via en web-browser. Men det medfører samtidig at der ofte kun er et begrænset antal funktioner til rådighed, da disse skal programmeres særskilt fra cloud server motoren.
Et on-premise værktøj derimod, kan have alle funktioner, som en Windows platform stiller til rådighed og udvikles integreret med selve device management motoren, hvilket giver de daglige bruger langt flere funktioner, genveje og hastighed, der betyder mere effektivt drift og mindre tidsspild.
10. On-premise kan også cloud, ikke omvendt
Husk at cloud egentlig kun er et udtryk for at man har sin server et andet sted end on-premise. Et veludviklet on-premise device management værktøj kan derimod sagtens håndtere alle cloud funktioner, f.eks. management af adgang og sikkerhed til Office 365, styring af devices over det offentlige internet og meget andet.
Kontakt venligst IXP Data på telefon 56 27 54 02 eller email info@ixpdata.dk