IXP Data deltager på konferencen WHAT’S NEXT i Køge

Der var fyldt godt op, da Væksthus Sjælland tirsdag den 17. marts 2015 afholdt konference om internationalisering på Comwell Køge Strand i Køge. I løbet af dagen blev virksomhederne inspireret af først Uffe Ellemann, gennem workshops med eksperter og til sidst af superiværksættere Kasper Basse fra Joe & the Juice.

Der var globalt udblik og fokus på eksport, da virksomheder mødtes i Køge til konferencen WHAT’S NEXT? for at lade sig inspirere til at udvide salget til udlandet. Bag konferencen stod Væksthus Sjælland.

– Eksport er det der driver væksten fremad. Derfor har vi sat en masse virksomheder stævne i dag her i Køge til diskussion, inspiration og samtale omkring, hvordan virksomheder kan udvide salget til udlandet, sagde direktør i Væksthuset Mads Váczy Kragh.

Dagen gav deltagerne et indblik i, hvordan en række virksomheder fra Region Sjælland selv har udvidet eksport. Først på scenen var Uffe Ellemann, som gav et udblik og overblik over en verden i hastig forandring.

Derefter overtog eksportvirksomheden Hovmann A/S scenen til et interview om, hvordan man lykkes med salg til Tyskland.
– Det er en udfordring som dansker at sælge til Tyskland. De er meget mere grundige end os. Jeg har oplevet at til et møde, kom der forinden en rapport på 18 sider, og til det næste en rapport på 44 sider. Det er en udfordring, fortalte direktør Søren Hovmann.

På dagen var der sat god tid af til, at virksomheder kunne få tid til at tale med hinanden omkring deres udfordringer og muligheder i udlandet.
– Det har været en fornøjelse at se virksomheder møde hinanden og udbygge deres netværk. Det er pauserne, der måske er vigtigste ved sådan en konference som denne. Der findes ikke nogle nemme svar på, hvordan man eksporterer. Derfor er det vigtigt at lytte til hinanden, møde kolleger fra samme og andre brancher for at få talt om udfordringer og muligheder, Mads Váczy Kragh.

Dagen sluttede af med Kasper Basse, som står bag Joe & the Juice, som lige nu er på vej ud til hele verden.
– Vores koncept er ikke en kaffebar. Det vi sælger er sundhed og entertainment, og den megatrend kan du finde over hele verden. Derfor kan vores koncept også klare sig over hele verden, fortalte en Kasper Basse, som baserede hele sit oplæg på spørgsmål fra salen.

Derfra sluttede konferencen og en stor flok virksomheder gik hjem fyldt af inspiration og viden, men med det grundlæggende spørgsmål ”What’s next?.

Konferencen er en del af projektet GlobalVækst, og er finansierieret af EU’s Socialfond og Region Sjælland.

Lørdagsavisen 18. Marts 2015